Dirigenten- en organistendag 2014

Tijdens deze dirigenten- en organistendag gaan we werken aan de basis. Voor dirigenten betekent dat: stemvorming, slag- en repetitietechniek, voor organisten het begeleiden van koren én het interpreteren van orgelmuziek.

Dirigenten

De dirigenten gaan aan de slag onder leiding van twee docenten van de stichting Maestro: een nieuwe organisatie die cursussen voor dirigenten van amateurkoren verzorgt.

Het ochtendprogramma staat onder leiding van Kathelijn van Dongen. In haar workshop staat de vocale techniek centraal. Aan de hand van koorrepertoire werken we aan zaken als houding, ademsteun en muzikale expressie: onontbeerlijk voor een dirigent die zijn of haar koor wil inspireren. Ook eigen repertoire kan aan de orde komen: neem dus eigen muziek mee! Kathelijn van Dongen is zangeres en docente zang. Ze is onder meer werkzaam voor LokaalZes in Tilburg en Oisterwijk.

In het middagprogramma gaat Kees Doevendans in op slagtechniek en repetitietechniek. Kees Doevendans is dirigent en kerkmusicus: sinds 2009 leidt hij het gemengd koor van de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Aan de hand van het eigen repertoire bekijken we hoe je als dirigent met je manier van dirigeren en repeteren je bedoelingen beter kunt overbrengen. Er is ruim gelegenheid om vragen uit de eigen praktijk aan de orde te stellen.

Organisten

Voor de organisten verzorgt Frans Bullens op de orgels van de Sint-Jansbasiliek een workshop over het begeleiden van koorwerken en over de interpretatie van orgelliteratuur. Ook de organisten kunnen dus hun eigen muziek meebrengen. Hij zal onder meer aandacht geven aan pedaalgebruik en registratie. Verder leert hij hoe je lastige partituren vereenvoudigt, aangepast aan de plaatselijke mogelijkheden.

9.30u. Ontvangst met koffie en thee
10.00u. Opening
10.05u. Centrale workshop door Kathelijn van Dongen
10.30u. Workshop voor dirigenten door Kathelijn van Dongen in de Mariakerk
Workshop voor organisten door Frans Bullens in de St. Jansbasiliek
12.00u. Lunch
13.00u. Vervolg workshops
14.30u. Gezamenlijke afsluiting

15.00u Afsluiting van de dag

U kunt zich aanmelden bij Jan Schuurmans door uw gegevens vóór 29 september 2014 te mailen naar opgave@sintfranciscuscentrum.nl o.v.v. uw stemsoort (i.v.m. het oefenkoor) en de keuze van de workshop (dirigent of organist) De deelnemersbijdrage is slechts € 15,- per persoon. Hiervoor ontvangt u koffie en een bescheiden lunch. U kunt dit bedrag storten op IBAN NL76 INGB 000 1096 207 t.n.v. NSGV Breda, Van Leeuwenhoeklaan 428, 4708 BE Roosendaal met vermelding van ‘Dag voor dirigenten en organisten 2014’.

De dirigenten- en organistendag vindt plaats in de Mariakerk, Wilhelminalaan 63, 4905 AT Oosterhout en wordt georganiseerd door de diocesane Sint-Gregoriusvereniging Breda en het Sint-Franciscuscentrum, het vormingscentrum van het bisdom Breda.

Rond de kerk is voldoende parkeergelegenheid. Met het openbaar vervoer is de Mariakerk vanaf station Breda te bereiken met buslijn 126 (Breda-Raamsdonksveer-Geertruidenberg) en 127 (Breda-Dongen-Tilburg), halte Slotlaan, 15 minuten lopen.