Koorkring doet beroep op besturen en dirigenten

Terugblik concert 31 januari Koorkring Gilze in Molenschot

De aanwezigheid van bisschop Jan Liesen vrijdagavond 31 januari bij het concert van de koorkring Gilze bleef vanzelfsprekend niet onopgemerkt. Hij dronk tijdens de ‘nazit’ een glas mee aan de bar in de Molenwiek in Molenschot en maakte een praatje met menigeen. Hij nam slechts even de tijd voor een officiële begroeting en meldde vanaf het podium, dat hij verder niets had voorbereid. ‘Ik maak het kort omdat zingen dorstig maakt.’

Hij zegde nadrukkelijk toe, er volgend jaar bij te willen zijn. De koorkring bestaat in 2015 precies 95 jaar. Dat wordt op 18 april in Baarle-Nassau gevierd, waar de bisschop dan voor zal gaan in een plechtige eucharistieviering om 19.00 uur in de kerk van O.L.V. van Bijstand.

De koorkringavond werd deze keer georganiseerd door het koor van de Molenschotse kerk in samenwerking met het bestuur. Voorzitter Harrie Boemaars en Marij Geerts van het koor kregen van alle kanten complimenten voor de puike organisatie.

De koren gaven dit keer een concert in plaats van de gebruikelijke eucharistieviering op te luisteren. Daarbij werden ook soms nummers ten gehore gebracht buiten het kerkelijke repertoire. Een aangename verrassing voor menig bezoeker.

De koren roeien in deze tijd tegen de stroom op. Een sterke stroom zo werd duidelijk uit de toespraak van Colet van Gerven uit Chaam, voorzitter van de koorkring. Tot de koorkring Gilze behoren de kerkkoren van Alphen, Baarle-Nassau, Chaam, Gilze, Molenschot, Riel, Rijen en Ulicoten.

Kortgeleden nog verloor de kring het kerkkoor van Hulten door sluiting van de kerk. Oorspronkelijk waren bij de kring ook Bavel en Ulvenhout aangesloten. Zij waren er nog bij toen in 1998 met elf koren is gezongen in de Grote kerk van Breda. Maar liefst 320 zangers en zangeressen deden er aan mee. Jan Monden had de bijeenkomst georganiseerd t.g.v. zijn afscheid van het bestuur van de koorkring.

Daarna hebben we jaarlijks gezamenlijke eucharistievieringen gehouden en bijeenkomsten zoals 31 januari. Maar toch hebben we enkele jaren geleden moeten besluiten eens een jaar over te slaan.

Het werd voor veel koren een belasting om ieder jaar veel tijd te steken in voorbereiding en uitvoering. De koorkring telt nu nog ruim de helft van het aantal leden eind negentiger jaren.

Colet van Gerven is van mening dat we nu met paus Franciscus een voorganger hebben die dicht bij de mensen staat, een paus die luistert, inspireert en nabij wil zijn. Ze deed een beroep op de besturen en dirigenten om de leden te blijven enthousiasmeren, elkaar te steunen en te ontmoeten. Dat geeft een goed gevoel.

Zoals we dat nu al doen, maar mogelijk in de toekomst ook op andere manieren. We kunnen onze krachten bundelen en dan geloof ik werkelijk dat er in de toekomst nog oplossingen komen om als koorkring te blijven bestaan.

We moeten er nu al over na denken. Als we ons best doen zullen we de toekomst kunnen accepteren, op welke manier dan ook. We kunnen terugkijken op een gezellige avond met een gevarieerd programma. Alle aanwezige koren hebben hun beste beentje voorgezet. Laten we vooral doorgaan met zingen, want zingen verbroedert, zingen brengt veel emoties tot uitdrukking en ondersteunt de liturgie.

Het samenzijn na afloop gaf iedereen de gelegenheid elkaar te ontmoeten evenals vooraf aan het concert onder het genot van een kop koffie/thee met traktatie.